Sabtu, 6 Februari 2010

HIDUP DI DUNIA BUKAN UNTUK TINGGAL....IANYA HANYA PERSINGGAHAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Barang siapa yang beribadah kepada Allah 'azza wa jalla dengan kecintaan semata maka dia adalah seorang zindiq, dan barang siapa yang beribadah kepada Allah dengan pengharapan semata maka dia adalah seorang Murji'ah, dan barang siapa yang beribadah kepada Allah 'azza wa jalla dengan ketakutan semata maka dia adalah seorang Haruriyyah (Khawarij), dan barang siapa yang beribadah kepada Allah 'azza wa jalla dengan kecintaan, ketakutan dan pengharapan maka dialah seorang mukmin sejati dan muwahhid (orang yang bertauhid dengan benar).

Apabila Allah Taala bukakan pintu raja' (harapan), maka saksikan apa yang Allah berikan untukmu. Apabila kamu ingin Allah bukakan pintu khauf (takut), perhatikanlah apa yang telah engkau amalkan mentaati Allah." (Imam Ibnu Athaaillah Askandary)

Saudaraku, ada dua hal yang boleh menaikkan semangat orang untuk melakukan atau tidak melakukan suatu amal, iaitu raja' (harap) dan khauf (takut). Biasanya, orang akan bersemangat kalau ada untungnya dan orang akan menghindar kalau tahu bahayanya.

Raja' adalah harapan yang selalu dipanjatkan oleh seorang hamba kepada Allah SWT; harapan agar amal ibadahnya diterima, harapan agar terhindar dari perbuatan yang dimurkai Allah, dan harapan agar selalu berada dalam redha-Nya.

Sikap harap kepada Allah akan mendatangkan ketenangan dalam hidup. Betapa tidak, Allah adalah pemilik segala-galanya. Dia Maha mengetahui tahu apa yang terbaik bagi kita. Semua tindakan-Nya teramat tepat, tidak mungkin salah. Kerana itu, kita jangan salah menggantungkan harapan diri. Semakin kuat harapan kita pada Allah, akan semakin tenteram pula hidup ini. Sebaliknya, semakin berharap pada makhluk, akan semakin gelisah hidup kita.

Di samping raja', ada pula sikap khauf atau takut. Pentingkah rasa takut itu? Sangat penting. Allah SWT "menakut-nakutkan" manusia dengan ancaman siksaan neraka. Untuk apa? Agar kita menghindari perbuatan maksiat.

Allah SWT menciptakan banyak ketakutan, misalnya takut akan kematian. Ada orang yang tidak takut kepada dosa, tetapi takut kepada mati. Takut mati itu baik, kerana boleh membuat kita memperbanyakkan amal. Jika suatu saat kita melakukan perjalanan, kita harus membayangkan siapa tahu kita meninggal ketika berada dalam kenderaan! Kerana itu, berusahalah untuk selalu berzikir. Andai kata kita meninggal dalam perjalanan, insya Allah meninggalnya dalam keadaan berzikir.

Perasaan raja' dan khauf; harap dan takut ini hanya sah bila ditujukan pada Allah semata. Kita boleh berharap dan takut kepada makhluk dalam takaran yang wajar, kerana makhluk tidak dapat mencelakakan diri tanpa izin Allah. Yakinlah, tidak ada yang dapat mencelakakan kita tanpa izinnya dari Allah Yang Maha Berkuasa. Kita harus menempatkan sikap raja' dan khauf ini dalam keadaan seimbang dan bermatlamat yang tinggi. Bila terlalu besar rasa harap, dengan mengabaikan rasa takut, kita akan cenderung untuk mengabaikan amal bahkan terjatuh pada tertipunya diri. Sebaliknya, bila terlalu takut dengan mengabaikan harapan, kita akan cenderung berputus asa dan hilang pertimbangan diri.

Sebagai contoh, ada orang yang sering was-was dalam solat, mulai dari saat berwudhu' hingga takbir. Ketika berwudhu ia melakukannya berkali-kali, kerana selalu merasa bahawa wudhunya tidak sempurna. Begitupun ketika takbir, ia melakukannya berkali-kali hingga mengganggu orang yang ada di sebelahnya. Sikap was-was seperti ini bersumber dari tidak seimbangnya raja' dan khauf dalam beribadah. Rasa takutnya (khauf) terlalu berlebihan, sehingga menimbulkan kemudharatan. Begitupun sebaliknya, ada orang yang tidak cermat, sehingga ia kurang memperhatikan aturan atau rukun-rukun dalam ibadah, sehingga ibadahnya terkesan hanya membuahkan kepenatan. Yang terbaik, sekali lagi, adalah terjaganya keseimbangan di antara raja' dan khauf tersebut. Allah adalah Dzat Yang Maha Pemaaf, Dia akan mengampuni setiap dosa dan ketidaksempurnan dari amal setiap manusia, selama niat si hamba ikhlas kerana Allah.

Sekian...moga ada manfaatnya.


Wahai anakku, bila kamu mempunyai teman karib, maka jadikanlah
dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya.
Sebaliknya biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.
~Imam Ghazali~

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates