Khamis, 25 Februari 2010

BERSAMA MENINGKATKAN USAHA DAN KUALITI DAKWAH MENDEPANI ERA PERALIHAN ZAMAN

Perutusan Presiden ABIM Sempena Maulidur Rasul 1431H

Sambutan hari kelahiran Nabi Muhammad SAW pada tahun 1431 ini harus dijadikan kesempatan untuk kita meningkatkan daya usaha dakwah dan kualiti penyampaiannya kepada masyarakat terbanyak. Usaha menyampaikan ajaran Islam menerusi pelbagai usaha dan proses merupakan agenda utama pengutusan Nabi Muhammad SAW. Hal ini terungkap di dalam doa Nabi Ibrahim a.s kepada Allah SWT sebagaimana terakam di dalam ayat al-Quran:

Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang Rasul dari kalangan mereka yang akan membacakan ayat-ayat Engkau dan mengajarkan mereka al-Kitab (al-Quran) dan hikmah serta mensucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. ( Al-Baqarah: 129)

Doa Nabi Ibrahim a.s memohon pengutusan seorang Rasul yang boleh menjayakan usaha mendidik umat dari kejahilan kepada pencerahan ilmu pengetahuan termakbul dengan pengutusan Nabi Muhammad SAW, sebagaimana firman Allah SWT:

Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata. Dan (juga) kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. (al-Jumuah: 2-3)

Usaha membangunkan masyarakat dan umat berasaskan panduan dan pedoman cahaya al-Quran dan al-Hikmah merupakan agenda besar kenabian yang kini telah diwarisi oleh seluruh umat Islam. Menjayakan usaha ini menuntut kita umat Islam untuk terlibat di dalam menjayakan dan meningkatkan dakwah Islamiyyah secara berterusan.

Pada masa kini, dakwah Islamiyyah sedang memasuki era baru peralihan zaman. Umat Islam sedang berada di dalam era yang dikenal sebagai “masyarakat terbuka”. Arus globalisasi dan revolusi di bidang komunikasi dan teknologi maklumat telah menjadikan masyarakat terbuka sebagai satu realiti.

Selaku umat Islam yang berpandangan positif, era peralihan zaman ini harus dijadikan peluang untuk kita meningkatkan usaha penyampaian ajaran agama Islam kepada seluruh masyarakat terbanyak. Kita perlu meningkatkan seluruh saluran dan ruang penghebahan untuk memastikan ajaran agama Islam tersebar.

Untuk tujuan tersebut, bagi memanafaatkan era baru ini, kita ingin mencadangkan beberapa daya usaha dakwah yang perlu diberikan tumpuan:

Pertama: Umat Islam dan pergerakan dakwah perlu meningkatkan usaha di dalam bidang dialog peradaban. Realiti masyarakat terbuka memberikan peluang yang luas untuk kita berkecimpung dan berinteraksi dengan masyarakat dunia yang pelbagai. Usaha dakwah menerusi dialog memberi ruang untuk kita memahami realiti kehidupan yang pelbagai dan berkongsi jalan kebenaran dengan seluruh masyarakat dunia. Usaha dialog yang aktif juga akan menyumbang di dalam mengikis gejala ‘Islamophobia’ – rasa gerun dan takut kepada agama Islam dan penganutnya oleh sebahagian masyarakat dunia pada hari ini.

Kedua: Umat Islam dan pergerakan dakwah perlu meningkatkan penguasaan di dalam bidang teknologi dakwah. Ini bagi membolehkan citra dakwah terjelma secara meluas di dalam pelbagai wajah baru yang dinamik. Penguasaan teknologi dakwah meliputi keperluan untuk usaha penyebaran Islam terhebah menerusi saluran komunikasi baru seperti informasi maya, seni elektronik serta dan imej bergerak. Hal ini menuntut umat Islam dan pergerakan dakwah membudayakan amalan kreativiti dan inovasi di dalam usaha penyampaian ajaran Islam.

Ketiga: Umat Islam dan pergerakan dakwah perlu meningkatkan bidang penyelidikan dan pembanguan berkaitan ajaran Islam di dalam pebagai bidang. Hal ini amat penting bagi memastikan persoalan-persoalan berkaitan dakwah dan ajaran Islam di abad ke 21 dapat dikupas dengan sempurna dan berkualiti sebagai panduan masyarakat mendepani cabaran kehidupan hari ini yang serba mencabar. Hal ini menuntut umat Islam untuk meningkatkan usaha di bidang pengkajian ilmu secara ilmiah bagi membolehkan ajaran Islam dari sudut perundangan, ekonomi, politik dan kebudayaan sentiasa segar dari sudut falsafah dan amalannya sejajar dengan perkembangan zaman.

Ketiga-tiga langkah ini merupakan antara cabaran utama umat Islam dan pergerakan dakwah semasa. Menangani cabaran ini menuntut kita umat Islam meningkatkan kualiti diri terutama di dalam bidang ilmu pengentahuan, keperibadian dan kepakaran.

Peningkatan kualiti diri umat Islam adalah asas. Ia akan dapat menyumbang di dalam membetulkan persepsi negatif sebahagian pandangan masyarakat dunia yang memandang ajaran agama Islam sebagai satu sumber kemunduran. Peningkatan ini secara langsung membantu mengubah persepsi negatif ini seterusnya membuktikan bahawa agama Islam bukan penghalang kemajuan di dalam segala bidang kehidupan.

Bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul pada kali ini juga, marilah kita meningkatkan ucapan Selawat dan Salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, sebgaimana Firman Allah SWT:

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (Al-Ahzab : 56)

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم

“Allah humma sali ‘ala sayyidina Muhammad wa ‘ala alihi wasahbihi wassallam.”

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates