Isnin, 1 Mac 2010

wanita dan lelaki....


  1. Wanita menarik nafas lebih kerap daripada lelaki, manakala lelaki menarik nafas lebih dalam daripada wanita.

  2. Sistem badan lelaki dan wanita pun tidak sama. Lelaki lebih banyak memerlukan oksigen berbanding wanita supaya mereka dapat menukarnya menjadi tenaga.

  3. Kulit lelaki lebih kasar, kulit perempuan lebih halus.

  4. Perempuan lebih halus suara berbanding lelaki yang kasar dan besar suaranya.

  5. Lelaki memiliki tulang anggota yang lebih panjang berbanding wanita. Tulang wanita bukan sekadar lebih kecil malah susunannya berbeza disebabkan wanita diciptakan Tuhan dengan struktur tubuh bagi melahirkan anak.

  6. Demikian juga pada segi psikologi, wanita secara umum lebih bersikap mudah mengikut kata hati, lebih berminat kepada cinta dan kasih sayang dan hubungan perasaan.

  7. Apabila mengamati benda, kedua-duanya juga berbeza. Lelaki lebih menggunakan pengamatan tumpuan. Manakala wanita menggunakan lebih pengamatan luas dan membesar. Pengamatan lelaki ibarat cahaya laser yang menumpu kepada sesuatu objek. Manakala, pengamatan wanita ibarat lampu suluh, yang membuka, menampakkan banyak benda.

  8. Wanita mahu mengambil tahu semua perkara. Daripada perkara kecil sehingga perkara besar. Sementara lelaki hanya menumpukan kepada matlamat utama.

  9. Cuba perhatikan kepada wanita, apa yang mereka bawa apabila berjalan keluar rumah. Tengok sahaja pada beg tangan mereka. Lebih besar daripada lelaki. Lelaki membawa beg kecil sahaja. Di dalamnya hanya ada lesen kenderaan, duit, surat-surat penting dan kad kredit bank. Dalam beg tangan wanita semuanya ada. Di dalam beg tangan perempuan ada dompet duit, kad kredit, buku bank, buku cek, ada alatan make-up, cermin, sikat rambut, tisu muka, pengetip kuku, kunci, pen, pensel, ubat sakit kepala, gambar suami, gambar anak, cermin mata hitam, buku telefon, tuala ehem.. ehem...dan macam-macam lagi.

  10. Kenapa sedemikian dilakukan oleh wanita? Jawabnya kerana wanita memikirkan pelbagai kemungkinan perkara yang boleh berlaku. Mereka lebih peka, apabila sesuatu terjadi, persediaan sudah pun dilakukan. Ini bermakna pemikiran dan penumpuan wanita lebih lebar.

  11. Pada lelaki, cukup dengan lesen memandu dan duit. Sebab mereka mahu sampai ke matlamat. Duit untuk membeli. Lesen memandu supaya selamat daripada disoal polis.

Demikianlah perbezaan yang wujud antara lelaki dan wanita. Kerana itu, tidak hairan apabila suami isteri ini melihat banyak perkara secara berbeza. Urusan-urusan rumah tangga kadang-kadang ditangani secara berbeza. Contohnya, suami isteri yang kedua-duanya bekerja, mereka terpaksa keluar dari rumah awal pagi.

Dalam banyak hal, wanita bekerja yang paling kerap bersungut. Suaminya, apabila keluar sahaja dari rumah, yang dibawa hanya kunci kereta, masuk dalam kereta dan hidupkan enjin, kemudian tunggu isteri. Matlamat mereka ke pejabat. Manakala si isteri, memikirkan apa yang anak bawa ke sekolah, baju di ampaian siapa hendak ambil, anak belum pakai baju lagi, anak belum makan lagi. Kalau bolehnya, dia mahu memikirkan semua benda, kerana padanya, apabila sesuatu terjadi, bagaimana kesudahannya? Biar lewat ke tempat kerja, asalkan semuanya beres.

Apabila si suami dan si isteri ke kompleks membeli belah. Si isteri, apabila masuk sahaja ke pusat membeli belah dia melihat banyak benda dahulu, satu persatu, perlahan-lahan, dari atas ke bawah, kain ini dipegang, diperhatikan digeselkan. Kemudian pegang pula kain lain, selepas berjam-jam barulah dibuat pilihan membeli.

Pendek kata, si suami yang menjadi pengikut setia mudah bosan. Bagi lelaki apabila hendak membeli sesuatu, terus dituju ke tempat yang ingin dibeli dan membeli. Membeli belah pada lelaki tidak mengambil masa yang lama seperti perempuan.

Contoh-contoh tersebut menunjukkan wanita mengamati sesuatu berbeza daripada lelaki. Sebab itu, jangan bergaduh selepas membeli belah, jangan bergaduh ketika mahu ke tempat kerja. Si isteri jangan putus asa melihat si suami, apabila keluar sahaja dari rumah terus masuk kereta. Tanpa mengangkat botol susu anak, kain lampin anak, dan berbagai lagi untuk dibawa ke rumah pengasuh.

Akuilah kita berbeza. Perbezaan bukan untuk bermusuh, sebaliknya bagi saling membantu dan berkasih sayang. Kerana kita berbeza, kita lebih berkasih sayang.

Jangan disebabkan perbezaan pada cara berkasih sayang antara lelaki dengan seorang wanita, maka timbul krisis rumah tangga berpuluh tahun. Tentulah kerana perbezaan yang ada antara kita itu, maka kita lebih berkasih sayang.

Kerana itu, kita berbeza supaya saling sayang menyayangi.

Penyampai: Ustaz Hasrizal Abdul Jamil ( www.saifulislam.com )

Pastinya ada dikalangan kawan-kawan yang pernah membaca mahupun terserempak hasil karya Stephen R. Covey yang bertajuk "7 habits of highly effective people" yang dimana saat ini banyak mendapat perhatian bagi mereka-mereka yang dahagakan motivasi buat diri dan bercita-cita membangunkan diri.

Apa yang cuba dibawakan oleh Ustaz Hasrizal adalah dengan mengolah prinsip yang dibawa oleh Covey dengan nilai Islam.

Dimensi Kecemerlangan bagi sesebuah organisasi (termasuklah diri) dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu manusia (people), keperluan (purpose), proses (process). Dalam ketiga-tiga faktor yang paling besar dan penting peranannya ialah manusia.

Faktor kecemerlangan manusia boleh dipengaruhi oleh empat perkara iaitu;

* Ilmu
* Kemahiran
* Sikap
* Maklumat

Dalam keempat-empat perkara ini element sikaplah yang paling penting sebagai penentu kecemerlangan seseorang. "People don`t care how much you know, but how much you care"

Menurut kajian dari seorang professor, Thommas C Barry, MBA Harvard. Kebanyakkan lepasan graduan harvard yang semestinya "cream of the cream", tak semuanya cemerlang dalam hidup mereka kerana menurut kajian beliau, ilmu dan maklumat hanya menyumbangkan 7% dari kecemerlangan seseorang selebihnya 93% adalah dipengaruhi oleh sikap.

Satu realiti yang amat menarik untuk difikir-fikirkan bersama. Sering dilihat didada akhbar mahupun dalam temubual di kaca televisyen, seandainya berlaku sesuatu kemalangan. Pihak media akan bertanya kepada pihak keluarga.

- "semenjak dua menjak nie.. ada tak arwah lakukan perkara yang pelik-pelik?"
+ "perasan juga.. sebelum nie arwah jarang ke surau.. sebelum kejadian dia rajin benar ke surau .."

Hmm.. begitulah minda masyarakat kita bila mana jika berlaku perubahan SIKAP akan disama ertikan dengan BUANG TABIAT!

Sikap adalah sesuatu yang sukar diubah, tetapi betapa indahnya Islam bila mana berjaya mengubah sikap bangsa Arab dan seterusnya tersebar Islam diserata pelusuk dunia.

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" (Surah Ar-Ra'd: ayat 11)

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)." (Surah Al-Ahzab: ayat 21)

Jelas sudah, sesungguhnya Rasulullah SAW itu sebagai Qudwah Hasanah (contoh yang baik). Namun segala-galanya adakah terletak juga bagaimana kita memandang atau melihat contoh teladan dan sunnah yang diajarkan dan ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

Bagaimana kita mentafsir sirah dan perjalanan hidup Rasulullah SAW untuk dijadikan contoh teladan. Cara Pandang kita terhadap kehidupan itu yang penting dalam menilai sesuatu.

Apa yang menentukan cara pandang kita?

* Pandangan Mata
* Pandangan Akal
* Pandangan Nafsu
* Pandangan Hati

Satu analogi yang boleh dibuat;

Pada 10 Ramadhan yang terakhir, di sebuah kolej di luar negara.. seorang pelajar Malaysia terima satu bungkusan dari tanah air.. bila dibukanya terdapat satu bungkusan kuih bahulu..

Pandangan mata: "Wah! nampak sedap sungguh kuih nie, tapi agak besar."

Pandangan akal: "Hmm.. teksture kuih kurang menarik.. aroma.. boleh tahan.. tapi saiz kurang memuaskan."

Pandangan nafsu: "Wah! kuih bahulu! ngap! ngap! er.. sapa punyer eh..? korang nak?"

Pandangan hati: "Oh.. Ibuku! sadisnya..."

Hmm... begitulah antara analogi pandangan-pandangan manusia... bilamana mengikut pandangan mata selalu menipu.. pandangan akal selalu tersalah.. pandangan nafsu melulu.. dan pandangan yang hakiki adalah pandangan hati.. BILA HATI ITU BERSIH!

Maka.. nilailah peribadi Rasulullah SAW dan sirahnya dengan pandangan hati yang bersih berpandukan iman.

First habits >>> PROAKTIF!

MULAKAN DENGAN ANDA yang BERADA DIHADAPAN CERMIN ITU

Di sini kita diibaratkan berada dalam dua kawasan iaitu "circle of control" dan "circle of no control ".

Circle of control = perkara yang kita sendiri boleh kawal, contohnya emosi.

Circle of no control = keadaan diluar kawalan, contohnya cuaca.

analoginya, ada beberapa individu yang gagal mengawal pasti dan bertindak dengan baik bila mana situasinya begini..

"Cuaca panaslah... tak de mood nak buat keje..."

Seandainya berterusan menyalahkan sesuatu yang diluar kawalan, maka anda akan KEKAL BEGITU!

"We can`t direct the wind.. but we can direct the sail!"

Sikap finger pointing nie.. biasanya adalah kerana ia hanya sebagai satu ALASAN, buat diri sendiri!

Betul tak??? fikir-fikirkanlah...

Kerana ingin berada dalam zon selesa dan tidak berani mengambil risiko.. maka situasi ini akan wujud.

Cubalah untuk MENJADI bukan MENCARI...

Maksud di sini, bertindaklah sesuatu PERUBAHAN itu pada diri sendiri.. itu akan lebih memberi impak yang besar...

Ubah DIRI anda.. Tak MUSTAHIL untuk anda MENGUBAH DUNIA

Allah SWT sudah pun berpesan buat hambaNya yang tercinta...

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" (Surah Ar-Ra'd: ayat 11)

Jadi! Jadilah insan yang PROAKTIF

BUT HOW ?

PROAKTIF >>> RANSANGAN >>> NILAI >>> BERTINDAK MENGIKUT KEPERLUAN

NILAI = Sabar ("PUSH ur PAUSE button")

Berfikir dalam mengambil tindakan, pilihan dan keputusan.

Moga perkongsian ini dapat memberi manfaat.

Suatu pagi, seorang guru berdiri di hadapan kelas sambil mengangkat segelas air. Dia bertanya kepada murid-muridnya;

“Cuba kamu teka, berapa berat gelas ini?”

Jawab murid yang duduk di hadapan kelas: “50 gram, cikgu!”

Guru tersebut tersenyum. “Yang lain?” soalnya.

“Saya rasa mungkin 100 gram,” jawab seorang pelajar perempuan.

Bangun pula seorang pelajar lelaki di tengah-tengah kelas, “Jawapannyan mesti antara 50 hingga 500 gram.

Siapakah yang berjaya memberi jawapan yang betul? Adakah berat gelas itu 200 gram? 300 gram? 410 gram? atau 100 gram?

Jawab gurunya, “Jawapan kamu mungkin betul dan mungkin juga salah!

Sebenarnya, berat segelas air ini tidak begitu penting sebab ianya bergantung kepada berapa lama kamu memegangnya.

“Jika kamu pegang gelas ini satu minit, tak jadi masalah. Kalau satu jam, tangan kamu akan sakit. Sehari! Kamu perlu diusung ke ambulans.” Ketawa murid-muridnya mendengar kata- kata guru itu.

Sambung guru tersebut; “Murid-murid sekalian… berat segelas air ini takkan berubah tapi semakin lama kamu memegangnya, ia akan menjadi semakin berat.Apa yang patut kamu lakukan ialah letakkan gelas itu ke bawah, rehat beberapa minit dan sambungnya kembali.

“Begitu juga dengan kehidupan seharian kita. Jika kita ada masalah, selesaikannya secepat mungkin. Kalau kita masih gagal menyelesaikannya, rehat sebentar. Lupakan masalah itu untuk seketika.

“Jangan terlalu memikirkannya kerana ia akan menyebabkan fikiran kita tidak tenang dan terganggu. Ketenangan amat penting sebelum kita memikirkan masalah itu kembali.”

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates