Sabtu, 27 Mac 2010

Ringkasan Peristiwa Sains Sepanjang 2009

Ringkasan Peristiwa Sains Sepanjang 2009

January 16th 2010 | Posted by editor

Oleh Mohd Faizal Aziz

Berikut adalah ringkasan peristiwa penting sains sepanjang tahun 2009 yang dilaporkan oleh wartawan sains BBC Paul Rincon.

Januari

jan

>Saintis melaporkan bahawa mereka telah mengesan isipadu besar gas metana di planet Marikh. Gas metana sebenarnya tidak dapat kekal bertahan lama di atmosfera disebabkan sinaran matahari yang kuat. Oleh yang demikian saintis meramalkan bahawa metana dihasilkan berterusan di atmosferea. Sumber metana kemungkinan besar berasal dari makhluk hidup seperti mikrob dan tindak balas geoterma di sana.

>Peningkatan isipadu gas-gas rumah kaca di dalam atmosfera telah menyebabkan suhu antartika dan tempat-tempat lain di bumi meningkat.

>Pada bulan ini juga Iceland telah mengeluarkan arahan melarang penangkapan ikan paus. Penangkapan ikan paus yang tidak terkawal terus meningkat dari semasa ke semasa. Kerajaan iceland masih membenarkan pemburuan dijalankan pada tahun 2009 dan tidak dapat memberi jaminan keputusan tersebut akan diteruskan di masa hadapan akibat pengurangan bilangan ikan paus di dunia.

Februari

feb

>Dua satelit milik Amerika dan Russia meletup dan hancur berkecai pada orbit rendah (12 Feb). Saintis menyatakan bahawa kejadian tersebut berlaku disebabkan ruang angkasa semakin sesak dengan ribuan satelit yang ditempatkan di orbit angkasa. Dua satelit tersebut bukanlah yang pertama kali meletup dan berkecai. Roket NASA juga mengalami tragedi yang sama (24 Feb) setelah mengalami kegagalan enjin. Roket ini direka bertujuan untuk misi mengukur karbon dioksida di angkasa.

Mac

mac

>Penyelidikan terhadap usaha-usaha untuk mengekang pemanasan global yang dikenali sebagai ’ penyuburan lautan’ telah dilaporkan sebagai kurang memuaskan (23 Mac). Teknik yang digunakan ialah dengan meletakkan sejumlah logam ke dalam lautan untuk meransang pertumbuhan alga yang bertujuan untuk menyerap karbon dioksida dari udara. Karbon dioksida adalah penyebab utama kesan rumah kaca (greenhouse)

>Dalam laporan lain setakat ini, saintis dari Brown University, Rhode Island, Amerika mendapati bahawa tidak ada lautan di planet Marikh seperti yang digembar gemburkan. Walaubagaimanapun, mereka mendapati bahawa ia memiliki air di permukaannya beberapa juta tahun yang lampau. (2 Mac)

>Dalam kajian lain pula, Dr Nilton Renno dari University of Michigan menulis tentang butiran-butiran air dapat dilihat pada gambar-gambar struktur robot Phoenis milik NASA yang mendarat di Planet Marikh pada tahun 2008.

April

april

>Teleskop NASA Swift telah berjaya mengesan sinar-gamma bertenaga tinggi yang terhasil dari fenomena kosmik pada objek di angkasa. Fenomena tersebut ialah ledakan bintang raksasa yang terletak 13 bilion tahun cahaya. Ia merupakan objek paling jauh yang pernah dikesan (28 April).

>Presiden Amerika Barrack Obama telah menetapkan 3% dana pelaburan dari GDP negara tersebut untuk R&D di negara mereka. Dalam ucapannya, Obama menyatakan bahawa Amerika Syarikat merupakan pendahulu dalam kategori inovasi di dunia. Beliau juga berkata, sejak kebelakangan ini integriti dunia ilmiah semakin berkurangan dan hasil penyelidikan banyak dipolitikkan.

Mei

mei

>Kapal angkasa Atlantis telah dilancarkan dari Florida (11Mei) dengan misi untuk memperbaiki Teleskop Ruang Angkasa Hubble (Hubble Space Telescope). Sebaik sahaja Atlantis berjaya dilancarkan, NASA terus menerus menunjukkan gambar luar biasa dari teleskop terbaru termasuk pemandangan paling jauh dalam alam semesta yang dapat dikesan.(The deepest view of the universe). Ia membuktikan penerokaan luar biasa tersebut dilaksanakan dengan jayanya.

>Bulan Mei ini juga adalah bulan pelancaran teleskop Herschel dan Planck milik ESA. Teleskop Herschel bertujuan untuk menerokai kelahiran bintang dan galaksi manakala teleskop Planck bertujuan untuk mengkaji ’cahaya yang paling awal’ di kosmos untuk memahami lebih baik mengenai isi dan struktur alam semesta.

Jun

jun

>Jadual berkala mendapat tambahan elemen baru (10 Jun) iaitu elemen ’super-heavy 112 yang dinamakan copernicium dengan simbol Cp sebagai penghormatan kepada ahli astronomi Nicolaus Copernicus.

>Bulan Jun juga dicatatkan sebagai pertemuan tahunan komiti antarabangsa ikan paus (IWC) di Pulai Madeira di Portugal. Ia merupakan pertemuan penuh kontroversi apabila negara-negara anggota yang terdiri daripada mereka yang pro dan anti penangkapan ikan paus. Greenland misalnya menyuarakan hasrat untuk menambah kuota penangkapan ikan paus tahunan bagi negara mereka.

>Sebuah kajian menunjukkan bahawa iklim mempengaruhi kepantasan evolusi molekular mamalia. Penyelidik menemukan bahawa, antara sejumlah pasangan mamalia dari spesis yang sama, kepantasan perubahan DNA nya lebih cepat berlaku pada musim panas

Julai

julai

>Pertemuan negara-negara anggota G8 di Italy, bersetuju untuk mengurangkan pelepasan gas rumahkaca mereka sehingga 80% pada tahun 2050.secara keseluruhan, pelepasan gas rumah kaca di dunia seharusnya berkurangan separuh dari yang sedia ada pada hari ini menurut pemimpin anggita G8. namun begitu, Setiausaha Agung PBB Ban-Ki-Moon menegaskan bahawa dunia perlu bertindak segera untuk mengurangkan pelepasan gas rumah kaca secara besar-besaran dari negara maju.

>Bulan Julai juga merupakan ulangtahun ke-40 sambutan 40 tahun pendaratan manusia pertama di bulan. Nasa menunjukkan gambar-gambar tempat pendaratan kapal angkasa Apollo di bulan yang dirakam beberapa oleh satelit Lunar Reconnaissance Orbitter.

Ogos

ogos

>Dua kajian yang berasingan menunjukkan beruang kutub dan kambing biri-biri di Scotland mengalami masalah pengecilan saiz. Antara teori penyebab utama yang dikemukakan ialah masalah pencemaran dan perubahan iklim dunia.

>Burung gagak mempunyai kecerdasan yang lebih baik berbanding burung-burung spesis lain. Penyelidik dari Eropah dalam satu kajian memerhatikan gagak akan mengambi cacing yang diletakkan pada tabung uji yang berisi sedikit air. Burung gagak meniingkatkan paras air di dalam tabung uji dengan cara memasukkan batu-batu kecil di dalamnya sehingga ia dapat mencapai cacing yang akan terapung di permukaan. Kisah ini pernah tercatat di dalam cerita lama tentang bagaimana seekor gagak menggunakan batu-batu dan memasukkannya ke dalam sebuah bekas untuk meminum air yang berada di dasar bekas tersebut.

September

sep

>Data dari satelit menunjukkan pencairan musim panas pada lautan ais artikel berkurang berbanding dua tahun sebelumnya. Antara teori yang mengesahkan penyelidikan ini ialah bagaimana suhu artik yang sejuk dan angin yang membantu melebarkan lautan ais ini. Namun keseluruhan pencairan lautan ais di kawasan kutub dicatatkan semakin meningkat.

>Saintis membayangkan suatu hari nanti mereka akan dapat berada di planet Marikh namun impian tersebut masih terlalu jauh. Salah satu robot ruang angkasa yang mengorbit Planet Marikh ini mendapati terdapat bahan berwarna putih seakan-akan ais permukaan marikh. Maklumat dari tiga kapal angkasa menunjukkan terdapat lapisan nipis air (H20) yang berada di lapisan-lapisan batuan dan tanah di planet Marikh.

Oktober

okt

>Di Dorset, Eropah pengkaji fosil mengumumkan satu penemuan tengkorak dari makhluk di dalam laut yang telah mendiami lautan sejak 150 juta tahun yang lampau. Satu lagi penemuan ialah mengenai kulat ‘chytrid’ yang telah membunuh banyak spesic amfibia dunia termasuk katak. Satu kajian menjelaskan bagaimana fungus tersebut membunuh mangsanya.

November

nov

>Pemecut partikel terbesar (Large Hadron Collider) diaktifkan kembali setelah 14 bulan dihentikan operasinya untuk dibaikpulih.

>Kajian saintis menunjukkan pencairan kutub paling banyak berlaku di Greenland antara tahun 2006 dan 2008. Pencairan keseluruhan ais di kepulauan Greenland itu akan meningkatkan aras laut secara global sekitar 7 meter, menurut laporan mereka.

>Bulan November juga berlakunya penggodaman emel terbesar yang dikenali sebagai ’ClimateGate’ di CRU, sebuah pusat penyelikan cuaca dunia di United Kingdom. Hasil penggodaman tersebut dipaparkan di sebuah laman web.

Disember

dis

>Pertemuan 193 pemimpin dunia di Copenhagen membincangkan isu perubahan cuaca dunia.

>Ahli biologi marin Australia merakamkan seekor sotong kurita di lautan Indonesia yang mencungkil tempurung kelapa yang terbenam di bawah tanah di dasar laut. Sotong kurita tersbut kemudiannya bermain-main dengan tempurung kelapa dan ahli biologi menyatakan bahawa ia adalah bukti pertama ’penggunaan perkakasa’ oleh haiwan invertebrata.

>Saintis Amerika mendakwa mereka telah mempunyai petunjuk ’dark matter’ iaitu bahan yang membentuk 25% alam semesta.

Terjemahan dari http://news.bbc.co.uk

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates